OPIS REALIZOWANEJ INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ


Umiejętności komunikacyjne uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to obszar, który najczęściej stanowi dla nich ogromną trudność w funkcjonowaniu społecznym. Nieprawidłowy rozwój mowy, ale także wielorakie trudności w komunikowaniu się dotykające zwłaszcza  aspekt mowy werbalnej stanowią wyzwanie w kształtowaniu właściwych postaw społecznych jak i umiejętności samodzielnego funkcjonowania. Dlatego, tak bardzo znacząca jest edukacja w zakresie rozwijania kompetencji językowych uczniów - komunikacji w języku ojczystym, w tym kształtowania mowy od najmłodszych lat oraz wdrażania alternatywnych i wspomagających narzędzi komunikacyjnych pełniących funkcję wsparcia w drodze nabywania komunikacyjnych umiejętności.

Realizacja zaplanowanej przeze mnie innowacji pedagogicznej ma zetem na celu:
  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów,
  • nabycie umiejętności posługiwania się narzędziem AAC - komunikatorem LetMeTalk.
  • podniesienie kompetencji cyfrowych uczniów - posługiwanie się narzędziem multimedialnym jakim jest tablet.

Działaniem innowacyjnym zostaną objęci uczniowie klasy 6Ba oraz 7Ba  szkoły podstawowej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w tym ze spektrum autyzmu, których cechują znaczne trudności w komunikacji werbalnej.

Czas realizacji innowacji pedagogicznej: październik 2022 - maj 2023;

Kryteria sukcesu dla uczniów w realizacji innowacji pedagogicznej będące podstawą ewaluacji:

  • Wykorzystując komunikator samodzielnie uzupełniam kalendarz oznaczając dzień tygodnia, miesiąc, porę roku oraz opisując pogodę.
  • Odczytuję komunikaty zapisane za pomocą symboli AAC oraz zawartych w komunikatorze  – polecenia, pytania, prośby.
  • Wykorzystując komunikator samodzielnie buduję komunikaty – odpowiadam, proszę, wyrażam własne zdanie, komunikuję potrzeby, dokonuję wyborów;
  • Buduję dialog z nauczycielem na dany temat;
  • Wchodzę w interakcje z rówieśnikami z klasy;
  • Z zaangażowaniem uczestniczę w innowacyjnych lekcjach.

Przygotowywanie materiałów edukacyjnych służących osiąganiu celów innowacji:

  • Przygotuję w komunikatorze LetMeTalk foldery z interaktywnymi symbolami w postaci symboli AAC oraz etykiet wyrazowych w celu wdrożenia słownictwa oraz budowania dialogów na dany temat.
  • Dostosuję interaktywne symbole (wielkość, słownictwo) do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów – każdy  uczeń będzie posiadał własny tablet z komunikatorem LetMeTalk dostosowanym do jego indywidualnych potrzeb oraz umiejętności komunikacyjnych.
  • Opracuję tablice tematyczne i materiały dydaktyczne  -  w tym kalendarz AAC, gazetkę złożoną z etykiet wyrazowych do nauki kalendarza, karty pracy -  materiały opracuję w oparciu o zasady pracy metodą AAC służące rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych uczniów oraz realizacji zaplanowanej tematyki zajęć.
  • Wykorzystam tablice żetonowe, dzięki którym wzmocnię pożądane aktywności i zachowania uczniów sprzyjające doskonaleniu ich kompetencji językowych.
  • W celu doskonalenia i utrwalenia umiejętności posługiwania się symbolami AAC zawartymi w komunikatorze LetMeTalk opracuję dodatkowe ćwiczenia interaktywne wykorzystując znane mi platformy edukacyjne oraz generatory.

Narzędzie do tworzenia dodatkowych materiałów edukacyjnych:

Wordwall  - platforma umożliwiająca tworzenie interaktywnych ćwiczeń, gier edukacyjnych, kart pracy w następujących kategoriach:

  1.         Połącz w pary,
  2.         Koło fortuny,
  3.         Sortowanie,
  4.         Pasujące pary,
  5.         Znajdź parę.

Genially – strona do tworzenia interaktywnych prezentacji, ćwiczeń, grafik itp.

Platforma edukacyjna: www.twinkl.pl - wykorzystanie gotowych plansz do gier rozwijających słownictwo.

Blog innowacji na blogu będą umieszczone posty z realizacji innowacyjnych działań, przykłady ćwiczeń, opracowanych pomocy dydaktycznych itp. 

10Przewidywane efekty pracy:

1.     Wzrost umiejętności komunikacyjnych uczniów w obszarze:

·       rozumienia przekazywanych przez nauczyciela treści,

·       rozumienia poleceń,

·       reagowania na sugestie, prośby, pytania,

·       budowania komunikatu zwrotnego,

·       wchodzenia w interakcje z kolegą/koleżanką z klasy,

·       inicjowania kontaktu.

2.     Aktywizacja uczniów podczas zajęć.

3.     Samodzielne posługiwanie się interaktywnym narzędziem do komunikacji alternatywnej - komunikator LetMeTalk.

4.     Podniesienie jakości pracy klasy jak i szkoły.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

GRA ROZWIJAJĄCA SŁOWNICTWO "EMOCJE I UCZUCIA"

MIESZKAŃCY ŁĄKI

PRACA Z KALENDARZEM